05
sep
07

Warmoes (Beta vulgaris var. cicla)

Dankzij de vele arbeid van mijn pa in zijn tuin heb(ben) ik (en anderen) deze zomer terug kunnen genieten van echte tomaten, courgetten, boontjes, sla, wortels, appels, peren,… en vandaag heb ik ook krul-andijvie en warmoes kunnen meenemen. De diepvriezer zit weer vol. Warmoes had ik nog nooit gegeten.

krulandijvie.jpg

Het is dan ook  een ouderwetse bladgroente, ook bekend onder de naam snijbiet. Het heeft een mildere smaak dan zijn bekendere broer spinazie. En eigenlijk vond ik het nog lekkerder ook. Warmoes heeft ook een hoger ijzergehalte dan spinazie. (Eigenlijk niet zo veel, aangezien spinazie amper 3 mg ijzer bevat per 100 gram, warmoes 4 mg). Vitamine C en calcium zijn wel degelijk goed vertegenwoordigd: respectievelijk met 37 en 87 mg. Handig is ook dat als je de bladeren oogst, er telkens weer nieuwe bladeren aangroeien. Pa, laat maar komen…

warmoes.jpg


1 Antwoord to “Warmoes (Beta vulgaris var. cicla)”


  1. 1 gerda robberecht
    9 juni, 2012 om 2:31 pm

    Warmoes schiet veel minder op dan spinazie, ik kweek het liever dan spinazie in de zomer. De smaak is bijna dezelfde


Plaats een reactie


Flickr Photos

Top Clicks

  • Geen

Recente reacties

Kristofer Dunfee op Auto + water
Francis - ict pov op Speeltuin
gerda robberecht op Warmoes (Beta vulgaris var.…
Nattie op Zonne tattoo
Bram op
september 2007
M D W D V Z Z
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Site Meter

Blog Stats

  • 168.016 hits

RSS Film

  • Er is een fout opgetreden. De feed is waarschijnlijk uit de lucht. Probeer later opnieuw.